Waarom bpost het verschil kan maken in de B2B-logistiek 

Ken Sabahi_hires (1)

We kennen bpost allemaal van de pakketjes en brieven aan de deur, maar binnen de logistieke B2B-sector zijn ze een relatief onbekende speler. Dat verandert nu. Met een nieuwe visie wil bpost haar sterke netwerk inzetten én verfijnen voor de B2B-sector. Tijdens Transport & Logistics lichten ze hun plannen volledig toe, en wij geven hier alvast een voorproefje. 

Vorig jaar lanceerde bpost haar nieuwe strategie: ‘Reshape 2029’. De ambitie is om regionaal en digitaal expert te worden in logistiek voor pakketten. Onderdeel van die strategie is bpost business solutions: een vernieuwde aanpak om diensten af te stemmen op de B2B-sector.  

Op Transport & Logistics lichten ze tijdens hun presentatie ‘Moving your logistics forward trough innovation’  toe hoe ze zichzelf heruitvinden en van goudwaarde kunnen zijn binnen de B2B-sector. “Logistieke processen worden te vaak beschouwd als een ‘must-do’ en niet als iets waarmee je je kunt differentiëren door innovatie. Daar willen wij mee verandering in brengen”, zegt Ken Sabahi, B2B Sales Director bij bpost. 

Bouwen op netwerk van B2C

Om dat te doen weet bpost dat het in gesprek moet gaan met bedrijven en zichzelf moet aanpassen aan hun noden. Al kan het wel bouwen op de leiderspositie die het in de B2C-sector heeft opgebouwd. 

“Momenteel zijn we een van de sterkste spelers om pakketten rechtsreeks bij de consument te brengen, veelal gaat het dan om particulieren die iets op een webshop besteld hebben”, aldus Ken. “Dat is een zeer competitieve markt. We hebben daardoor al een zeer schaalbaar en sterk netwerk opgebouwd. Op dat fundament willen we onze diensten verder uitbouwen.” 

bpost zette al de eerste stappen om beter tegemoet te komen aan de vraag van bedrijven. Het kocht ook het Franse bedrijf Staci over, waarmee het haar aanbod op de Europese logistiekmarkt versterkte, voornamelijk binnen het segment op maat gemaakte B2B-logistiekoplossingen. “Maar we weten dat we nog meer kunnen. Daarom willen we nu in gesprek gaan met bedrijven over hoe we ons netwerk het beste kunnen inzetten om hun logistieke processen te optimaliseren.” 

Optimaal stockbeheer

Een concreet voorbeeld maakt meteen duidelijk waar bpost het verschil kan maken. Denk aan ‘replenishment via parcels’: “Stel je zit in de retail en verkoopt vandaag je volledige stock uit van een bepaald product. De geplande vrachtlevering staat echter pas over drie dagen gepland. Jammere zaak, dat product kan je de komende dag niet verkopen in de winkel, waardoor je mogelijke omzet misloopt.” 

“Met bpost kunnen we een dag later gericht de stock aanvullen met onze pakketjesdienst. Voor ons sluit dat aan bij de route voor B2C-leveringen. En zo blijft het product in de winkel van de klant op voorraad, maar houd je de stock toch beheersbaar.” 

bbox als doorgeefluik

Een andere slimme dienst van bpost, die net gelanceerd is, is de Night bbox Delivery. Die speelt in op de tijdsefficiëntie van professionals zoals bijvoorbeeld techniekers. “In de huidige situatie moeten zij van hun woonplaats naar het magazijn om de materialen of gereedschappen op te halen, en dan pas naar de werkplek”, geeft Ken aan. “Zo verliezen vakmensen tijd die ze beter anders kunnen besteden.” 

“Onze oplossing? Wij brengen het nodige materiaal of gereedschap ’s nachts naar een bbox binnen of richting hun werkplek, zodat de omweg naar het magazijn overbodig wordt. De bbox wordt zo een extern doorgeefluik voor een bedrijf. Dat resulteert in meer verdienuren, minder kilometers en onderhoudskosten van het wagenpark, en een kleinere CO₂-afdruk omdat we over een duurzame vloot beschikken.” Van die bbox-automaten worden er trouwens elke dag 6 (!) bijgeplaatst. Tegen eind 2025 zullen er zo’n 2.500 verspreid staan over België. 

Waarom op Transport & Logistics?

Voor bpost is het een debuut op Transport & Logistics, dat door de nieuwe strategie perfect binnen het plaatje past. “Het is de ideale plek om onze plannen bekend te maken met logistieke professionals en rechtstreeks in gesprek te gaan met hen. Op Transport & Logistics kunnen we nóg meer voeling krijgen met de uitdagingen binnen de sector en daar gepaste oplossingen voor bieden.” 

Tijdens de eerste beursdag, op 14 oktober om 12u15, onthult bpost meteen haar toekomstvisie met hun presentatie ‘‘Moving your logistics forward trough innovation’ in Dock 3. En tijdens de hele driedaagse ontvangen ze je met open armen op hun stand. “We willen ons, letterlijk als een kameleon, aanpassen aan de noden van bedrijven en niet enkel in ‘one-size-fits-all’-oplossingen denken. Iedereen is welkom om te sparren over hoe we dat mogelijk kunnen maken”, nodigt Ken uit. “We zijn er klaar voor!” 

bpost in het kort

bpost is onderdeel van bpostgroup, dat wereldwijd 40.000 medewerkers telt. bpostgroup is actief in pakketdistributie en logistieke diensten, met een sterk netwerk in België en groeiende internationale activiteiten. bpostgroup biedt oplossingen voor e-commerce, fulfilment en supply chain-beheer, en is actief in meer dan 10 landen. 

Onder de strategie #Reshape2029 wil bpostgroup zich ontwikkelen tot een internationale en digitale logistieke leider. Daarbij ligt de focus op schaalbare pakketlogistiek, digitalisering en duurzame oplossingen, zodat klanten efficiënter en toekomstbestendig kunnen werken. 

Transport & Logistics en AntwerpXL: Samen sterker in Antwerpen

Transport & Logistics & AntwerpXL gaan op 14, 15 & 16 Oktober 2025 gelijktijdig door in Antwerp Expo.